Guidade meditationer på Nextory

Guidade meditationer på Nextory

Goda nyheter till alla er som älskar ljudbokstjänster och meditationer. Jag har nu skrivit ett avtalför mitt förlag Plotline Books som kommer göra det möjligt för er att lyssna på mina guidade meditationer på Nextory. Nextory har varit fantastiskt trevliga och tillmötesgående och jag ser fram emot att kunna se mina verk där. 

Använder du en annan ljudbokstjänst? Vi håller på och förhandlar med Storytel. De vill att man ska ha en viss storlek på förlaget och ett visst antal titlar innan man ansluter sig. BookBeat håller just nu på att göra om avtalen med distributörerna. När de är klara kommer titlarna där också.  

Lyssna nu

Använder du inte ljudbokstjänsterna? Ingen fara. Redan nu kan du lyssna på alla mina meditationer på Spotify, YouTube, YouTube Music, Deezer, Apple Music och många fler ställen. Faktum är att du kan lyssna direkt här på hemsidan utan att ladda ner någo napp eller registrera ett konto någonstans. Bara välj Meditationer i menyn så kan du lyssna på övningarnas produktsidor. 

Så här ser det ut

… när du lyssnar här på hemsidan. Bara sätt dig bekvämt och tryck på Play-knappen.

Mina guidade meditationer och avslappningsövningar Delas upp i följande fem kategorier.

Klicka på bilderna eller välj Meditationer i menyn för att läsa mer om övningarna. 

Andingsmeditation 1
Andningsövningar
Omslagsbild fysisk avslappning alfamix
Avslappningsövningar
Progressiv muskelavslappning för barn
För barn
Korta kroppsscanningar
Kroppsscanningar
En blomma får liv
Vägledd dagdröm / Dagdrömsmeditation

Streama alla mina guidade meditationer gratis på YouTube

Lyssna på senaste meditationsytt ovan!

Sedan lanseringen av YouTube-music i sommar kan du nu lyssna på alla mina avslappningsövningar och guidade meditationer gratis på YouTube.  Varje gång jag distribuerar en övning till alla andra tjänster och butiker kommer YouTube via min distributör att lägga upp så kallade bildvideos åt mig. De är så mycket snyggare så därför kommer jag inte själv att lägga upp övningarna som egna videoklipp på kanalen. 

Du hittar dem därför under fliken Spellistor istället. 

Lanseringen av YouTube Music gör också att det är möjligt för mig att bädda in videoklippen här på sidan så att du kan meditera direkt från meditationernas produktsidor utan att behöva ladda ner någon app eller registrera dig för ett konto någonstans. Sa jag också att det är helt gratis? 

Du kan läsa mer om mina olika guidade meditationer och avslappningsövningar genom att väja Meditationer i menyn. Du kan också se några av de nya filmerna nedan.

Mina meditationer och avslappningsövningar delas upp i följade kategorier

Andingsmeditation 1
Andningsövningar
Omslagsbild fysisk avslappning alfamix
Avslappningsövnignar
Progressiv muskelavslappning för barn
För barn
Korta kroppsscanningar
Kroppsscanningar
En blomma får liv
Vägeldd dagdröm
Annonskod inlägg:
Annonskod inlägg:

Bakom bakgrundsmusiken: A Pure Embrace

A Pure Embrace omslag

A Pure Embrace är komponerad av Christopher Lloyd Clarke. Musiken är varm och helt fri från klockor, slag på gonggongar eller andra distraherande eller vassa ljud. Verket har ett djup som känns tryggt och lugnt att vila i. Detta är det musikstycke jag har använt allra mest som bakgrundsmusik till mina guidade meditationer och avslappningsövningar. Du kan höra den som bakgrundsmusik till Rosenträdgården, Meditation för fysisk avslappning och Ladda om med 5 andetag.

Lyssna på A Pure Embrace

Om du vill lyssna på A Pure Embrace bara utan mitt tal kan du göra det på Clarks SoundCloud-konto. En hel del av hans musik finns på Spotify, Apple Music etc. och vill man köpa hans musik för eget bruk kan man göra det på iTunes, Google Play eller www.christopherlloydclarke.com. Vill du använda musiken som bakgrundsmusik måste u köpa en licens. Det gör man på www.enlightenedaudio.com.

Vem är Christopher Lloyd Clarke?

Christopher Lloyd Clarke är en australiensisk kompositör baserad i Apollo Bay, ca tre timmar väster om Melbourne längs Australiens sydkust.  Clark har själv mediterat dagligen sedan 90-talet och är medlem av Australian Music Therapy Association.

Mina guidade meditationer med A Pure Embrace

Ny bloggserie: Bakom bakgrundsmusiken

När man ska ge ut en guidad meditation eller avslappningsövning så lyfter det hela upplevelsen om man använder sig av bakgrundsmusik. Det många inte tänker på är att det är inte så att man bara kan välja vilken låt man vill och använda den. Det är att begå upphovsrättsbrott. Man måste alltså ha tillåtelse från den rättsmässiga ägaren till den musik man vill använda. Oftast är det kompositören. Många kompositörer säljer så kallade royalyfria licenser till sin musik. Det innebär att man betalar en summa för att få använda musiken i kombination med voiceovers i videos eller ljudfiler. Ofta vill upprättinnehavaren att man skriver att det är han eller hon som har komponerat verket man använder när man beskriver sin meditation på hemsidan eller på YouTube. Däremot avsäger sig kompositören att få mer royalties kopplat till antal spelningar eller nedladdningar. Det kan kosta allt från några hundralappar till flera tusentals kronor per minut att köpa en licens. Jag brukar betala ungefär 250-1000 kr för rättigheten att använda en låt som är 15-30 minuter lång. Vill jag sedan ha olika versioner av låten – t.ex. en grundversion, en med thetavågor, en med deltavågor osv. så får jag köpa rättigheterna till de andra versionerna också separat. Jag tänkte att det kanske kan vara intressant att höra med om den bakgrundsmusik jag har använt till mina olika meditationer, vem kompositören är osv. Därför kör jag nu igång med en ny bloggserie: Bakom bakgrundsmusiken. Där berättar jag lite mer om kompositören och låten och på vilka meditationer och avslappningsövningar du kan höra musiken. Stay tuned.

Några av mina guidade meditationer och avslappningsövningar

Bildlänk till Metta-meditation för självkärlek
Metta-meditation för självkärlek
Andingsmeditation 1
Andningsmeditation 1
Korta kroppsscanningar
Korta kroppsscanningar
Bildlänk till Metta-meditation med mina favoritfraser
Metta-meditation med mina favoritfraser

Singelmix av Progressiv muskelavslappning för barn

Progressiv muskelavslappning för barn

SINGELMIX UTE NU! Så många av er har omfamnat övningen Progressiv muskelavslappning för barn. Jag utveclade den tillsammans med en grupp barn på en förskola jag arbetade på för några år sedan. Tidigare har ni kunnat lyssna på en singelmix på YouTube och en delad version man kan justera längden på, på streamingtjänsterna. Då man inte kan lyssna på meditationer som består av flera spår utan reklamavbrott om man har ett gratiskonto på Spotify, så har jag nu även släppt singelmixen till de digitala musikaffärerna och streamingtjänsterna. Från och med idag kan du lyssna på Progressiv muskelavslappning för barn på Spotify, Apple Music, Google Play etc.

Läs mer om Progressiv muskelavslappning för barn

och lyssna direkt: 

 

Mina tips till dig som vill använda Progressiv Muskelavslappning för barn i grupp

Funderar du på att använda denna avslappningsövning med barn i grupp på en förskola eller liknade? Vad roligt! Jag vill då ge dig några tips angående val av tillfälle. Jag är inte särskilt mycket för “måste, borde och ska”-råd när det gäller meditation. Vi vuxna kan avgöra bäst själva när det passar oss att meditera. Det finns dock en rekommendation som är lämplig när det gäller barn. Generellt rekommederas inte att man mediterar efter att man har ätit. Detta anser jag är extra viktigt när det gäller barn. Barns blodsocker höjs mycket snabbare än vuxnas och därför avråder jag från att använda denna efter lunchen som någon form av “viloaktivitet”. Använd den hellre som nedvarvning efter ett rörelsepass eller annan aktivitet. Förvnta dig inte att detta är en övning som ska göras tyst och stilla. Låt gärna barnen ställa frågor och reagera på känslan i kroppen. Det är den fysiska upplevelsen av skillnaden mellan spända och avslappnade muskler som är viktig, inte att kunna ligga tyst och stilla.

Mer om Progressiv muskelavslappning

Progressiv muskelavslappning är en övning som kan göras av människor i alla åldrar och kanvarieras i oändlighet. Det enda man behöver göra är att först spänna en muskelgrupp och sedan slappna av.  När manhar arbetat sig ienomhela kroppen kanmanvila en stund. Jag har skrivit mer om hur den utvecklades i blogginlägget: Vad är progressiv muskelavslappning?

 

Alla mina progressiva Muskelavslappningsövningar

Progressiv muskelavslappning 2
Progressiv muskelasvlappning 2
Progressiv muskelavslappning för barn
Progressiv muskelavslappning för barn

Bra avslappningsmusik av SPA Music

Idag vill jag tipsa om bra avslappningsmusik av SPA Music. När jag satt och letade efter en annan artist på Spotify snubblade jag över denna gamla juvel. När jag skrev min magisteruppsats i engelska för fem år sedan lyssnade jag mycket på SPA Music både när jag mediterade och när jag arbetade. Jag tycker om att lyssna på lugn musik när jag arbetar. Musik med sång börjar jag bara sjunga med i så det är svårare att koncentrera sig då.

Jag kommer idag inte med några direkta tips på låtar. SPA Music har så ofantligt många bra stycken att det bara är att göra en djupdykning in på deras Spotify så hittar du hr mycket som helst. Det albumet jag lyssnade på mest var SPA Hotel – Ultimate SPA and Wellness Relaxation. Det albumet innehåller en hel del pianostycken vilket jag tycker om. Du kan lyssna på albumet under de 10 mest populära låtarna på Spotify här nedan. 

SPA Musics 10 mest populära låtar på Spotify

Spa HOtel - Mitt Favoritalbum

Fler tips på bra avslappningsmusik

Här är ett smakprov på några av de tidigare inlägg jag gjort om bra meditationsmusik. Vill du ha fler tips hittar du alla mina tidigare rekommendationer i bloggkategorin ”Bra avslappningsmusik”. 

Bra avslappningsmusik med Peder B. Helland – publicerat 8 november 2017

Mer ur kategorgin: Bra avslappningsmusik.

Guidade meditationer med vacker bakgrundsmusik

Om du har läst det här inlägget tycker du förmodligen om att göra avslappningsövningar och meditera till vacker musik. Att meditera tillbara musik kräver en viss vana och ibland kan det vara skönt att variera meden guidad meditation. Jag erbjuder ett 20-tal guidade meditationer och avslappnignsövningar som du kan lyssna på gratis via streamingstjänster. Sedan YouTubeMusic lanserades kan du även lyssna på alla mina meditationer via YouTube. Gå till fliken spellistor så hittar du dem. Du kan läsa mer om alla mina övningar under Meditationer i menyn. 

Omslagsbild fysisk avslappning alfamix
Meditation för fysisk avslappning (Alfamix)
Progressiv muskelavslappning 2
En blomma får liv
En blomma får liv
En enkel avslappningsövning
En enkel avslappningsövning

Guidade meditationer på svenska på Apple Music

Letar du efter guidade meditationer på svenska som du kan lyssna på via streamingtjänster som Apple Music? Du har du hittat rätt. Du kan lyssna på alla mina guidade meditationer på svenska på Spotify och andra streamingtjänster på Spotify, Apple Music, Deezer och alla de andra stora streamingtjänsterna. Just Apple Music är det bästa valet om man vill stötta artister och musikskapare (eller mig som meditationsinstruktör i det här fallet). Apple Music Sverige betalar mer än tre gånger så mycket per lyssning till artisten jämfört med Spotify. Spotify ligger runt 4 öre per lyssning som överstiger 30 sekunder, Apple Music ofta upp emot 15 öre per spelning. YouTube betalar endast ca 1 öre per spelning om man står ut reklamintänkterna på antal spelningar en månad. Nya regler innebär dock att man endast får tillgång till intäktsgenerering på YouTube om man har 1000 prenumeranter och minst 4000 spelningar per månad.

Idag har jag gett ut cirka 20 guidade avslappningsövningar och guidade meditationer på svenska. Sedan finns de flesta även utgivna i olika längdversioner och med varierande bakgrundsmusik. Mina grundversioner har bara ”vanlig” bakgrundsmusik men då många efterfrågar bakgrundsmusik med binaural rythm, så kallad brainwave entertainment music, Om du vill få en överblick över mina meditationer och avslappningsövningar föreslår jag att du tar en titt i sektionen Meditationer här på hemsidan. Där beskriver jag alla de guidade meditationerna och berättar vad de är till för och hur upplägget är.

MITT ARTISTKONTO FÖR MINA GUIDADE MEDITATIONER PÅ SVENSKA PÅ Apple Music:

Läs mer om mina vägledda mediationer och avslappningsövningar

Andingsmeditation 1
Andningsövningar
Meditation för fysisk avslappning
Avslappnings-övningar
Progressiv muskelavslappning för barn
För barn
Korta kroppsscanningar
Kroppsscanningar
Bildlänk till Metta-meditation för självkärlek
Metta-bhavana / Kärleksfull välvilja
En blomma får liv
Vägledd dagdröm / Dagdröms-meditationer

Nya meditationen Metta-meditation med mina favoritfraser

Bildlänk till Metta-meditation med mina favoritfraser

Idag kommer den nya meditationen Metta-meditation med mina favortifraser. På engelska kallas tekniken loving kindness, vilket på svenska motsvaras av kärleksfull vänlighet eller kärleksfull välvilja. Tekniken går ut på att man föreställer sig olika individer, det kan vara både människor och djur, och riktar välönskningar till dem i form av fyra fraser som man upprepar om och om igen. Ett metta-mantra kan varieras i oändlighet. Endast fantasin sätter gränser för hur du utformar det. Just den här övningen bygger på mina egna favorit-fraser.

Du kan lyssna på meditationen på Spotify, Apple Music & Google Play Music och köpa den bl.a. på iTunes

Forskning säger: Tekniken kan förändra DNA-uttryck

Jag kom i kontakt med den här tekniken när jag läste en distanskurs i positiv psykologi arrangerad av Dr. Barbara Fredrikson på University of North Carolina at Chapel Hill. Fredrikson har tillsammans med kollegor på UCLA jämfört effekten av traditionella mindfulness övningar och loving kindness. Så här beskrev om resultaten under en webb-föreläsning:

På engelska

We randomly assigned people to learn either loving kindness or mindfulness meditation, and we compared the two. Volunteers gave us blood samples before and after the experiment, and we shipped those samples off to my colleague at UCLA, who inspected the volunteers’ white blood cells. He found differences between the loving kindness-meditation group and the mindfulness-meditation group. Both benefit from the practice, but in the white blood cells of the loving kindness group we find decreased expression of pro-inflammatory genes and increased expression of antiviral genes. This shift would, in theory, protect people from chronic illnesses that involve inflammation — like arthritis and heart disease — and help them fight off colds and flus. This is after just six weeks of loving kindness meditation, practicing three to four times a week for fifteen or twenty minutes at a time — a total of about an hour a week.

Min översättning

Vi tilldelade slumpmässigt ett antal personer uppgiften att lära sig antingen metta-meditation/kärleksfull vänlighet eller mindfullness meditation och så jämförde vi dessa två grupper. Deltagare gav oss frivilligt blodprov för, under och efter experimentet. Vi skickade iväg dessa prov till min kollega på UCLA, som analyserade deltagarnas vita blodkroppar. Han hittade skillnader mellan loving kindness-gruppen och mindfullness-gruppen. Båda grupperna gjorde hälsovinster av meditationsövningarna, men hos de personer som tillhörde loving kindness-gruppen kunde vi se minskat uttryck av proinflammatoriska gener och ökat genuttryck hos antivirala gener. Det innebär att förändringen skulle, i teorin, kunna skydda deltagarna från kroniska sjukdomar som beror på inflammation – som ledgångsreumatism och hjärt- och kärlsjukdom – och hjälpa till att bekämpa förkylning och influensa. Detta bara efter bara en period på sex veckor där man utövade loving kindness meditation tre till fura gånger i veckan i 15-20 minuter åt gången, vilket motsvarar totalt en timme per vecka.

Fler Metta-Meditationer

Jag har redan gett ut en annan övning i kärleksfull vänlighet som heter Metta-meditation för självkärlek. Den är särskilt utformad för att stärka självkänslan, dock vänder jag på steken i upplägget mot hur man brukar göra. Den sedvanliga uppfattningen är att man inte kan älska något annan förrän man har lärt sig  älska sig själv. Det kan äskert vara så för vissa men jag tror inte alls på det som en generell princip. Jag har sett många exempel på precis tvärtom – att en person som genom att likheter mellan det de själva kämpar med hos andra kan sluta döma sig själv så hårt och se sig själv med mer kärleksfulla ögon. 

Bildlänk till Metta-meditation för självkärlek
Metta-meditation för självkärlek

Lyssna på Metta-meditation på självkärlek på Spotify

Lyssna direkt från YouTube

Bra meditationsmusik av Jon Brooks

Idag vill jag tipsa om bra meditationsmusik av Jon Brooks. De senaste veckorna har jag lyssnat mycket på Morning Meditation av Jon Brooks (Du kan lyssna till höger om du läser detta på en dator och längre ner om du läser på en smartphone). Det är ingen vägledd meditation utan bara musik. Själva musiken känns lite som filmmusik. Den är varm och har en behaglig tyngd eller botten som känns trygg och grundande. Verket har också en tydlig melodi och accompanjeras av vacker fågelsång. Jag älskar fågelsång! Den här musiken får mig att le. Det tycker jag om hos morgonmeditationer. Morning Meditation sätter en positiv mental ton för mig under hela dagen. 

Hur kan man använda denna musiken för att meditera? Det du göra på olika sätt. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Även om vissa meditationslärare kommer att förmedla vissa “regler” för att meditera så finns det inte några universiella regler. De man då presenterar är ett upplägg för en viss meditationsteknik.  Jag definerar meditation som att vara i ett meditativt tillstånd. Hur man bäst kommer dit är olika för olika personer, ofta beroende på hur man lättast tar in och bearbetar information – auditivt, visuellt eller kinestetiskt. Du kan använda Morning Meditation för att göra en sk. Spotlight meditation, där du låter musiken vara ett ankare för din uppmärksamhet. Kanske väljer du att lyssna på pianot eller fågelsången och noter hur det låter. Detta handlar into om fokus i sig utan om att ge hjärnan något att göra så att du kan slappna av. Hjärnan är byggd för att tjattra om dina problem när du inte är upptagen med något viktigt. Det sättet  funkar bra för dig som gillar traditionella mindfullnessövningar och har lätt för att ta till dig ljud.

Du kan också vidga hur du använder musiken och istället för att tänka att du ska förankra uppmärksamheten vid den istället uppleva den med hela din kropp. Känn musiken. Du behöver inte sätta ord på eller analysera hur det känns. Det är själva känslan som spelar roll – att vara i den. Musiken kan väcka emotionella känslor och fysiska känslor, bara vila i den upplevelsen. Om det är så att en jobbig känsla väcks så gör det inget. Känslor kan vara jobbiga men de är inte farliga. Att vi har svårt att hantera våra känslor tror jag i många och mycket beror på att vi tror att de inte kommer att gå över. Det är vanligt att det väcks jobbiga känslor ibland när man mediterar jag sätter likhetstecken mellan det och att vi kan känna stor eller oro när vi ser något vackert. Jag fick en förklaring på detta för ett ta sedan – jag måste hitta boken jag läste det i igen. Det handlar om vår förmåga att lära oss språk och kategorisera. Hjärnan arbetar i det fallet med dualiteter. Lugn hör ihop med oro, gläde med sorg osv. Så när du upplever lugn kan du också uppleva oro. Så om du har den upplevelsen är du mediterar så är det inget konstigt eller farligt. 

Jag brukar använda mig av den senare övningen eller den som jag ska berätta om nu. Jag bearbetar information lättast visuellt och tänker i bilder. Med det menar jag att när du berättar om något för mig så ser jag det du berättar för mig som en film i huvudet. Därför inspirerar också musik bilder i mitt huvud. Jag ser ofta vackra avslappnade platser för min inre syn. Om du vill kan du alltså låta musiken inspirera en dagdrömsmeditation. Lyssna på den och låt den ta dig till en plats där du kan slappna av. Skillnaden mellan visualisering och vägledd dagdröm är dock att man inte bara stannar vid själva bilen utan också använder sig av hjärnans förmåga att minnas och föreställa sig fysiska känslor och ljud. Tillåt dig därför också att utforska platsen med dina andra sinnen och känn hur det skulle vara att vara där rent fysiskt. Kanske känner du dofter, känner hur du rör dig eller solen mot din hud. I början kanske du får medvetet känna efter hur det skulle kännas att vara där. Det behöver du inte efter ett tag. Då kommer det automatiskt. (Efter ett tag menar jag månader eller år döm inte ut din förmåga att meditera för fort. Du lärde dig inte läsa eller cykla på en eftermiddag. Meditation är också något man behöver lära sig.)

Nu blev det mycket mer information än bara om Books musik men jag kände att det kan vara av intresse. Om vi ska återvända till kompositören och hans musik så finns det en anledning att jag tycker att hans musik låter som filmmusik. Han är nämligen en brittisk musikskapare som särskilt inriktar sig på att skriva musik för just tv och film. Du kan läsa mer på hans hemsida: http://www.jonbrooks.co.uk/

Bra meditationsmusik av Jon Brooks

Lyssna direkt

Mer bra meditationsmusik av Jon Brooks på SoundCloud

Letar du efter guidade meditationer?

Besöker du min hemsida för första gången? Välkommen! I dagens blogginlägg tipsar jag om bra meditationsmusik. Att meditera eller göra avslappningsövningar till baka musik kräver en viss erfarenhet och viss vana. Många föredrar en guidad meditation. Då har du hittat rätt. Jag har i skrivande stund i rund slänga 20 guidade meditationer och avslappnignsövningar som du kan lyssna på på Spotify, Apple Music, (Vissa även på YouTube). Du kan läsa mer om mina meditationer under filen Meditationer i menyn.

Vägledda Meditationer på Spotify

Vägledda meditationer på youTube

Fler inlägg om bra meditationsmusik

Bokrescension: Det kommer att gå över av Maggan Hägglund

omslagsbild för Det kommer att gå över av Maggan Hägglund

Det kommer att gå över är en överlevnadsguide och en tröstebok. Det är en bok för dig som är deppad, nedstämd eller bara har tappat kontakten med livsglädjen. När livet känns insvept i ett gråsvart töcken och du inte kan på stopp på det mentala gråtregnet – då kan den här fungera som ett paraply.

 

Så börjar texten på baksidan på boken av författaren som också varit med och skrivit Drunkna inte i dina känslor och Hitta din känslostyrka bland annat. Boken är lättläst och innehåller mycket bilder och vackra foton. Den är utformad för att inte kräva för mycket av en dimmig hjärna. Det jag tycker Hägglund gör bra är att inte komma med några klyschor. Jag minns inte att jag en enda gång läste uppmaningen att man ska ”tänka positivt”. Författaren delar med sig om sina egna erfarenheter och ger mer konkreta tips på vad man kan göra medan man väntar på att den svarta hunden ska vandra vidare.

Mitt favoritkapitel är Hitta dina egna oaser där författaren rekommenderar att man ska försöka hitta små oaser som i alla fall bara för en stund kan göra det mörkret mer gråsvart än totalt nattsvart. Författaren föreslår nya upplevelser i form av enkla saker som att gå på café eller se filmer, lyssna på musik eller leta upp en plats som av någon anledning känns som en tillflyktsort. ”Även om du tycker det är skittrist och ointressant först kanske du lyssnar till en replik i 34:e minuten, eller en scen kanske fångar ditt intresse, ett ansikte väcker en känsla hos dig, en enkel intrig fångar dig en stund och det är nog.”  

Jag rekommenderar varmt boken till dig som känner det som om någon hällt en hink sirap över dig. Jag rekommenderar den också till dig som har en anhörig som kämpar med depression eller nedstämdhet. Hägglund målar på ett mycket bra sätt hur det är att vara nedstämd. 

Fler bra citat ur Det kommer att gå över

Själv tror jag att ångest är själens sätt att spy. Att säga: Nu får det vara nog. Att det inte bara är kaos och en konstig mystisk oförklarlig smärta, utan en depression ofta är logisk och därför möjlig att bearbeta.

Att ha en Svart Hund i sitt liv handlar inte så mycket om att känna sig lite nere ledsen eller sorgsen. 

När det är som värst handlar det om att inte kunna känna något alls.

Matthew Johnstone

För en utomstående kan det låta som hårklyverier. För mig var det en livsviktig kil som slogs in mellan mitt mörker och verkligheten. Det en depression sa mig var kanske inte sanning. “Det kan kännas så här men det betyder inte att det är så här”.

Fler bokrescensioner

Det tog sjutton år. Sjutton år för länge. Innan superbloggaren och artisten Viktor Frisk fick sin ADHD-diagnos fick han inte rätsida på någonting. Läs mer…