”Det finns många sätt att leva” – Drömmen om Målajord

Här kommer ett av mina absoluta favoritavsnitt från podden Drömmen om Målajord: Det finns många sätt att leva. Maria Estling Vannestål samtalar med tre ungdomar om hur är det att vara tonåring 2016 och hur kan det bli när man följer sitt hjärta och inte bara gör som alla andra?

Du kan läsa mer om podden Drömmen om Målajord i min bloggtext från den 5 oktober och se Marias TED-föredrag ”Listening to your inner voice” i inlägget från dagen efter. (Texten i fetstil är länkar till inläggen). Du kan även ta del av bloggen med samma namn som podden på https://drommenommalajord.wordpress.com/

 

Läs om och lyssna på meditationerna i webbutiken

Idag har jag fixat lite med hemsidan och lagt i inbäddade YouTube-klipp i anslutning till beskrivningarna av varje meditation i  webbutiken. Så nu ska  du både hitta information om, lyssna på och köpa meditationerna som mp3 direkt här på hemsidan. Så här ser sidorna ut nu ->

Meditationerna finns som tidigare fortfarande på Spotify, Google Play, iTunes, Apple Music m.m.

Skärmdump av webbshoppen

 

 

 

Ted-föredraget ”The power of introverts” med Susan Cain

Igår tipsade en kollega mig om ett TED-föredrag med Susan Cain som heter The Power of the Introverts. Jag har tittat på det nu på morgonen och jag som har en bakgrund inom både förskola och skola samt har studerat en hel del hälsopromotion inom arbetslivet tycker att Susan kommer med många bra synpunkter - både för hur vårt samhälle är strukturerat, samt hur skolan och arbetsplatser är uppbyggda. 

Jag har själv en ganska jämn blandning av både extroverta och introverta intressen coh drag. Jag trycker om att vara med andra människor men om jag ska varva ner och ladda om vill jag vara själv. Jag kan samarbeta med andra bra (vilket inte bara är något exroverta kan så klart) men jag är som mest kreativ när jag jobbar till största delen själv. Jag kan dock tycka att det ger bra input att med jämna mellanrum ”tänka högt” med en kollega, vän eller familjemedlem angående ett projekt jag håller på med.   

Det jag gillar med Susans föredrag är att hon lyfter vikten av att det ska finnas möjlighet att vara både och. Jag är inte regelrätt mot kontorslandskap och inte heller för det. Jag tror att det passar vissa bra och andra inte så bra. Det jag gillar är tanken på att ha möjligheten att välja.

Att vara introvert innebär inte att man är ensam och blyg och behöver hjälp att bli extroverta för att må bra eller bli framgångsrik. Jag håller med Susan om att vi behöver bli bättre på att låta människor vara som de är och ta vara på de styrkor som våra olikheter ger oss. Visste du t.ex. att många av världens mest kända ledare och innovatörer är introverta och inte extroverta som man kan tro? Och att 1/2-3 av alla människor är introverta. 

Lyssna mer på forskningen kring introvert ledarskap och vinsterna med att hitta en balans mellan dessa två.

 

Bild på Susan Cain

Läs mer om Susain Cain på www.quietrev.com

Bokrescension: En bro till framtiden: om förlust, sorg och bearbetning av Göran Gyllensvärd

Bokomslag till En bro till framtiden

Psykologen och psykoterapeuten Göran Gyllenswärd har arbetat med människor i sorg och kris i många år. Det jag tycker är bra med En bro till framtiden  är att det inte enbart är  sorgen efter en avliden närståede som berörs. Istället behandlas även förlusten av förhoppningar och relationer, husdjur och platser som också kan försätta oss i sorg. Korta enkelsidiga kapitel varvas med citat och dikter. 

Du kan läsa mer om Göran på hans hemsida: http://www.gyllensward.org

Listening To Your Inner Voice med Maria Estling Vannestål

Igår skrev jag om poddcasten Drömmen om Målajord med Maria Estling Vannestål (Läs inlägget här).

Marias och mina vägar har korsats i olika sammanhang – vi arbetade på samma institution på Växjö unviersitet ett år, institutionen för engelska där jagockså studerat i tre år, och Marias dotter Sanna och jag studerade på Magisterprogrammet för översättning på Linnéunviersitetet samtidigt under 2013 – och jag är inspirerad av hennes mod, drivkraft och sociala engagemang.

I podden intervjuar Maria personer som vågat förverkliga sin egna drömmar. I ett TedX-föredrag i Växjö för några år sedan berättade Maria om hur det gick till när hon sade upp sig från ett prestigefyllt jobb på ett av Sveries universitet och började arbeta med personlig utveckling. Föredraget filmades och kan ses på YouTube. Det är på engelska och heter Listening To Your Inner Voice.

Marias logg heter precis som podcasten, Drömmen om Målajord.  Du hittar bloggen på: https://drommenommalajord.wordpress.com/

Porträttbild av Maria Estling Vannerstål

Poddtips: Drömmen om Målajord med/av Maria Estling Vannestål

Den härliga podden Drömmen om Målajord drivs av min tidigare kollega från Linnéunviersitetet Maria Estling Vannestål. Med en fil. dr i engelska och flera år i den akademinska världen i bagaget sadlade Maria för några år sedan om och blev mångsysslare. Idag är hon aktuell med sin roman Lex Katarina, barnböckerna om Lovis Ansjovis (som hon skriver tillsammans med sin dotter, och min tillika kurskamrat från översättarutbildningen, Sanna Hellberg), en nätkurs i personlig utveckling samt sin blogg och podd Drömmen om Målajord.

I podden gör Maria intervjuer med intressanta personer som förverkligat sina drömmar och deras väg dit. Jag vill verkligen varmt rekommendera dig att svänga förbi Soundcloud där du kan lyssna på intervjuerna gratis.  Drömmen om Målajord är även namnet på Marias blog. Den hittar du på https://drommenommalajord.wordpress.com/. Vill du stötta Maria kan du köpa någon av hennes böcker på Adlibris.

Fler inlägg där jag pratar om Drömmen om Målajord:

Listening to Your Inner Voice – Från den 6/10 2017

Det finns många sätt att leva – Från den 12/10 2017

Bokrescension: A Hundred Pieces of Me/Hundra omistliga ting av Lucy Dillon

För mig handlar meditation och avslappning främst om välmående. Jag har tidigare delat videoklipp med föreläsningar och föredrag och framöver kommer jag även att börja recensera böcker om hälsa och välmående eller romaner som fått mig att må bra eller att få en nyttig tankeställare/aha-upplevelse eller gett mig bra tips för livet.

Första boken ut är en roman av Lucy Dillon som jag läste för något år sedan som fick mig att må väldigt bra. Jag läste boken på engelska och då heter den A Hundred Pieces of Me. Den finns dock även utgiven på svenska av Forum och Bonnier Pocket och heter då Hundra omistliga ting. Boken handlar om Gina som efter en längre tids sjukdom och en skilsmässa måste lämna sitt stora hus och flytta in i en lägenhet. Plötsligt känns inte hennes möbler och ägodelar som om de passar in lägre. Hon bestämmer sig därför för att rensa långsamt bland sina saker och bara behålla 100 föremål av allt hon hade med sig. Det är inte rensandet och de hundra sakerna som fick mig att må bra av den här boken utan det som jag tyckte så mycket om var att Gina med hjälp av en polaroidkamera även bestämmer sig för att dokumentera 100 ögonblick som får henne att må bra. Detta påminner mig om Instagramutmaningen 101Smiles där man i 101 dagar fotograferar något som fått en att le den dagen. Jag började leta efter saker att fotografera som jag tyckte om. Särskilt när jag var ute och promenerade. Det jag tycker att det har gett mig är en blick som letar efter fina saker även när jag inte är på topp och kan ge en guldkant även till en riktigt rutten dag.

(Förtydligande: Jag menar inte här att man ska använda tankesättet för att slå undan hur man mår och tänka positivt. Jag tror inte på positiva och negativa känslor utan behagliga och obehagliga känslor. Alla känslor är lika viktiga. Känn det du känner när du känner det så blir det ofta lättare att hantera alla sina känslor. Däremot kan det vara ett bra verktyg att se fina saker och påminna oss om det bra som finns i livet när det är tufft – göra det lättare att härda ut i svåra perioder)

Vad är progressiv muskelavslappning?

Spänn musklerna i en muskelgrupp och känn hur det känns när de är spända. Slappna av och notera hur det känns när de är avslappnade. Det är grundupplägget i en progressiv muskelavslappningsövning. Det är en övrning som är lätt att lära sig och går att anpassa efter sina egna behov och sin egna smak. Tekniken progressiv muskelavslappning arbetades fram på 1920-talet av Dr Edmund Jacobsson. I hans version arbetade man med samma muskel/muskelgrupp flera gånger. Man började med att spänna musklerna ganska mycket, och sedan slappna av. Man spände musklerna igen men inte lika hårt, och så minskade man spänningen successivt.

Idag är progressiv muskelavslappning är en välkänd avslappningsteknik som används flitigt inom den inom den offentliga vården i Sverige. Forskning har visat att progressiv muskelavslappningsövningar ger positiva resultat vid bl.a. stress och ångest. Idag förkortas övningen snarare än att den används helt enligt Dr. Jacobssons mall. Det finns många olika rekommendationer angående hur den bör utföras och de flesta behandlare sätter sin egen prägel på den.

 

Bli vän med din stress (TED-föreläsning)

I detta TED-föredrag pratar hälsopsykologen Kelly McGonial om hur forskningsresultat visar att vår inställning till stress påverkar de hälsoeffekter stressen får i vår kropp. Om vi förutsätter att stressen kommer att få stora konsekvenster så kommer den också få större konsekvenser än om du kan bli vän med din stress och se på den med andra ögon. Det här handlar inte om att "bara man tänker positivt så blir allt bra" utan handar om mycket mer än så. 

Vidare stöder McGonials fakta också Barbara Fredricksons fynd att kontakt med andra människor är livsviktigt för vår hälsa, som jag skrev om i mitt förra inlägg - (Läs här).

Kelly McGonial

Är du nyfiken på att veta mer om Kelly McGonial kan du svänga förbi hennes hemsida på adressen: http://kellymcgonigal.com/

Omdefiniera kärlek – kontakt med andra är viktigt för vår hälsa

För ett par år  sedan gick jag en distansskurs i positiv psykologi med en forskare från University of North Carolina at Chapel Hill i USA. Personen i fråga heter Barbara Fredrickson. Hon lärde mig massor om positivt täkande – och att negiativt tänkande är precis lika viktigt. Negativt tänkande är kölen och positivt tänkande seglet i vårt livsfartyg.  Positivt tänkande är dock inte det jag vill skriva om idag, utan kärlek. Fredrickson menar att kärlek är livsviktigt för oss men vill också att vi omdefinierar ordet kärlek. Hon menar att kärlek är små korta ögonblick av kontakt, och har i studier kunnnat visa på att dessa mikrostunder av kontakt har mycket stor effekt på vår hälsa. Bland annat påverkar kontakt med andra människor vagusnerven, vilket balnd annat minskar risken för hjärtinfarkt. Du kan hitta flera av hennes böcker som e-böcker och även på Adlibris. Kolla gärna in följande TED-föreläsning.