Omdefiniera kärlek – kontakt med andra är viktigt för vår hälsa

Omslagsbild till boken Love 2.0
Klicka på omslagsbilden för att komma till bokens officiella hemsida.

För ett par år  sedan gick jag en distansskurs i positiv psykologi med en forskare från University of North Carolina at Chapel Hill i USA. Personen i fråga heter Barbara Fredrickson. Hon lärde mig massor om positivt täkande – och att negiativt tänkande är precis lika viktigt. Negativt tänkande är kölen och positivt tänkande seglet i vårt livsfartyg.  Positivt tänkande är dock inte det jag vill skriva om idag, utan kärlek. Fredrickson menar att kärlek är livsviktigt för oss men vill också att vi omdefinierar ordet kärlek. Hon menar att kärlek är små korta ögonblick av kontakt, och har i studier kunnnat visa på att dessa mikrostunder av kontakt har mycket stor effekt på vår hälsa. Bland annat påverkar kontakt med andra människor vagusnerven, vilket balnd annat minskar risken för hjärtinfarkt. Du kan hitta flera av hennes böcker som e-böcker och även på Adlibris. Kolla hennes  TED-föreläsning.

Fler av Barbara Fredrikssons projekt

Barbara är även aktiv inom the Greater Good Science Center på University of North Carolina. Centret ger ut ett nyhetsblad/en tidskrift där de på ett lättillgängligt sätt presenterar forskning som rör bland annat meditation. ilderna tar dig till centrets och tidskriftens hemsidor.

Barbaras Forskning på Meditation

Barbara har gjort studier tillsammans med forskare på UCLA. De testade att låta två grupper människor utföra olika typer av meditationstekniker 10 minuter om dagen i sex veckor. Ena gruppen gjorde mindfulnessövningar och andra gruppen gjorde mette-meditationer, en övning som även kallas kärleksfull välvilja. åde före och efter att studie påbörjades och avslutades tog forskarna blodprover på deltagarna. De kunde se att alla deltagare hadetjänat på att dela i övningen. Den grupp som dock överlägset gjorde flest hälsovinster var de som fanns med i gruppen där de fokuserade på känleksfull välvilja. Där kunde de bland annat se förändringar i DNA uttryck på så sätt att kroppens förmåga att motstå och bekämpa virus ökat synbart.

Jag fick lära mig tekniken för metta-meditation när jag läste distanskursen i positiv psykologi. Fördelen med den är att den är lätt och att den går att variera i oändlighet. Det finns inget rätt eller fel sätt att anpassa mantran på, så länge syftet är välönskningar. 

Jag har spelat in två metta-meditationer hittills. Du kan läsa mer om dem i webshoppen genom att klicka på omslagen nedan.

Meditationstekiker jag lärde mig under Barbaras nätkurs

Bildlänk till Metta-meditation för självkärlek
Klicka på omslaget för att läsa mer och lyssna på övningen gratis via YouTube
Bildlänk till Metta-meditation med mina favoritfraser
Klicka på omslaget för att läsa mer och lyssna på övningen gratis via YouTube