Korta kroppsscanningar

Korta kroppsscanningar

Streama på: YouTube, Spotify, Apple Music, m.m. 
Köp digitalt på: iTunes, Google Play Music, Amazon m.m

Beskrivning

Samlingsskiva med tre korta kroppsscannings-övningar. Kroppsscanningen ses ofta som en traditionell mindfulnessövning, men har använts inom sjukvården långt innan Mindfulnness blev så populärt i Sverige. Kroppsscanningen var en av den den första typen av avslappningsövning Sophie började med när hon började meditera.

Meditationerna som är med är Kroppsscanning Mini, Kroppsscanning Mini 2 (Medelsvår) och Alternativ Kroppsscanning 2 (Medelsvår). Då många frågar efter bakgrundsmusik med binaural rytm finns det också en version med thetavågor av varje övning.  Du kan läsa mer om var och en av meditationerna nedan och även lyssna direkt från YouTube längst ner.

Kroppsscanning Mini
Meditation om 6,5 minut där lyssnaren övar på att vara här och nu och vara medveten om sin kropp genom att fokusera på en kroppsdel i en minut. Denna övning upprepas tre gånger. I en vanlig kroppsscanning observerar man känslan i hela kroppen bit för bit. Genom att enbart välja tre delar blir meditationen perfekt för nybörjare som tycker övningen är lite svår och för de tillfällen när man inte har möjlighet att göra en hel kroppsscanning.

Bakgrundsmusik av Christopher Lloyd Clarke på originalversionen och Silencio Music på Theta-versionen.

Kroppsscanning Mini 2 (Medelsvår)
Meditation om drygt 4,5 minuter där lyssnaren övar på att vara här och nu och vara medveten om sin kropp genom att fokusera på en kroppsdel i 30 sekunder minut. Denna övning upprepas tre gånger och sedan avlsutar man med att känna in känslan i hela kroppen som helhet. I en vanlig kroppsscanning observerar man känslan i hela kroppen bit för bit. Genom att enbart välja tre delar blir meditationen perfekt för de tillfällen när man inte har möjlighet att göra en hel kroppsscanning. Utöver att denna meditation är kortare än Kroppsscanning Mini så läggs inte någon tid på att förklara var kroppsscanning innebär mer konkret. Detta för att det blir tröttsamt i längden för vana “kroppsscannare”. Nybörjare rekommenderas alltså att göra Kroppsscanning Mini först tills man lärt sig vad det innebär.

Alternativ Kroppsscanning (Medelsvår)
I denna meditation, som är 8,5 minuter lång, övar lyssnaren på att vara här och nu och vara medveten om sin kropp genom att foksusera på känslan i olika kroppsdelar i 30 sekunder åt gången. Denna övning upprepas flera gånger och avslutas sedan med att man känner in känslan i kroppen som helhet. Meditationen har fått etiketten “medelsvår” eftersom vi inte ägnar någon extra til till att förklara processen kroppsscanning då vi tror att det blir tjatigt i längden för vana “kroppsscannare” att lyssna på varje gång. Nybörjade rekommenderas därför att testa Kroppsscanning Mini först för att bli varm i kläderna.

Låtlista

  1. Kroppsscanning mini                                        6:51 min
  2. Kroppsscanning mini (Theta)                         6:50 min
  3. Kroppsscanning mini 2 (Medelsvår)             4:41 min
  4. Kroppsscanning mini 2 (Theta)                      4:41 min
  5.  Alternativ kroppscanning (Medelsvår)       8:30 min
  6. Alternativ kroppsscanning (Theta)               8:30 min

Lyssna direkt via YouTube

Liknande övningar

Omslagsbild fysisk avslappning alfamix
Meditation för fysisk avslappning (Alfamix)
Progressiv muskelavslappning 2
Progressiv muskelavslappning 2
Bildlänk till Metta-meditation för självkärlek
Metta-meditation för självkärlek
En enkel avslappningsövning
En enkel avslappningsövning