Progressiv muskelavslappning för barn

Progressiv muskelavslappning för barn

Streama på: YouTube, Spotify, Apple Music, m.m. 
Köp digitalt på: iTunes, Google Play Music, Amazon m.m

Beskrivning

En progressiv muskelavslappningsövning anpassad för barn. Övningen mycket enkel, och går ut på att genom att först spänna och sedan slappna av i samma muskelgrupp lära känna sin kopp i aktivitet och vila. Avslappningaövninngen är delvis utarbetad tillsamans med en grupp barn 4-6 år gamla men kan också användas av större barn. Övningen finns i två versioner, som en singelmix där hela meditationen är utgiven som ett spår, samt som ett album där den är uppdelad i olika delar.  Singelmixen gö det möjlit för dig med gratiskonto på streamingtjänster och YouTube att lyssna utan reklamavbott mitt i övningen. Albumet gör det möjligt att anpassa övningen efter barnets ålder och kopla samman olika övningar för att variera eller utöka övningen.  Du kan lyssna på Progressiv muskelavslappning för barn direkt via YouTube längre ner på sidan.

 Med på albumversionen  finns ett spår som heter “Råd till de vuxna”. Jag rekommenderar att alla som planerar att låta sina barn eller barnen de arbetar med att lyssna igenom den först för att få tips på lämpliga upplägg av övningen för barnens ålder. Man får också tips på när det är bäst timing att låta barnen prova. Övningen är delad på tre spår, med ett längre bonusspår av delen Vila lite,  just för att det ska gå att anpassa övingen efter behov och intresse.

Tips från Sophie till dig som vill använda övningen 

Funderar du på att använda denna avslappningsövning med barn i grupp på en förskola eller liknade? Vad roligt! Jag vill då ge dig några tips angående val av tillfälle. Jag är inte särskilt mycket för “måste, borde och ska”-råd när det gäller meditation. Vi vuxna kan avgöra bäst själva när det passar oss att meditera. Det finns dock en rekommendation som är lämplig när det gäller barn. Generellt rekommederas inte att man mediterar efter att man har ätit. Detta anser jag är extra viktigt när det gäller barn. Barns blodsocker höjs mycket snabbare än vuxnas och därför avråder jag från att använda denna efter lunchen som någon form av “viloaktivitet”. Använd den hellre som nedvarvning efter ett rörelsepass eller annan aktivitet. Förvnta dig inte att detta är en övning som ska göras tyst och stilla. Låt gärna barnen ställa frågor och reagera på känslan i kroppen. Det är den fysiska upplevelsen av skillnaden mellan spända och avslappnade muskler som är viktig, inte att kunna ligga tyst och stilla.

Låtlista albumversionen

  1. Tips till de vuxna                 2:40 min
  2. Spänn och slappna av        4:46 min
  3. Vila lite                                   2:15 min
  4. Avsluta övningen                1:20 min
    Bonusspår
  5. Vila lite 2                                3:44 min

 

Lyssna direkt på singelmixen via YouTube

Liknande övningar för både vuxna och barn

Progressiv muskelavslappning 2
Progressiv muskelavslapning 2
En enkel avslappningsövning
En enkel avslappningsövning
Rosenträdgården
Rosenträdgården
Korta kroppsscanningar
Korta kroppsscanningar