Singelmix av Progressiv muskelavslappning för barn

Progressiv muskelavslappning för barn

SINGELMIX UTE NU! Så många av er har omfamnat övningen Progressiv muskelavslappning för barn. Jag utveclade den tillsammans med en grupp barn på en förskola jag arbetade på för några år sedan. Tidigare har ni kunnat lyssna på en singelmix på YouTube och en delad version man kan justera längden på, på streamingtjänsterna. Då man inte kan lyssna på meditationer som består av flera spår utan reklamavbrott om man har ett gratiskonto på Spotify, så har jag nu även släppt singelmixen till de digitala musikaffärerna och streamingtjänsterna. Från och med idag kan du lyssna på Progressiv muskelavslappning för barn på Spotify, Apple Music, Google Play etc.

Läs mer om Progressiv muskelavslappning för barn

och lyssna direkt: 

 

Mina tips till dig som vill använda Progressiv Muskelavslappning för barn i grupp

Funderar du på att använda denna avslappningsövning med barn i grupp på en förskola eller liknade? Vad roligt! Jag vill då ge dig några tips angående val av tillfälle. Jag är inte särskilt mycket för “måste, borde och ska”-råd när det gäller meditation. Vi vuxna kan avgöra bäst själva när det passar oss att meditera. Det finns dock en rekommendation som är lämplig när det gäller barn. Generellt rekommederas inte att man mediterar efter att man har ätit. Detta anser jag är extra viktigt när det gäller barn. Barns blodsocker höjs mycket snabbare än vuxnas och därför avråder jag från att använda denna efter lunchen som någon form av “viloaktivitet”. Använd den hellre som nedvarvning efter ett rörelsepass eller annan aktivitet. Förvnta dig inte att detta är en övning som ska göras tyst och stilla. Låt gärna barnen ställa frågor och reagera på känslan i kroppen. Det är den fysiska upplevelsen av skillnaden mellan spända och avslappnade muskler som är viktig, inte att kunna ligga tyst och stilla.

Mer om Progressiv muskelavslappning

Progressiv muskelavslappning är en övning som kan göras av människor i alla åldrar och kanvarieras i oändlighet. Det enda man behöver göra är att först spänna en muskelgrupp och sedan slappna av.  När manhar arbetat sig ienomhela kroppen kanmanvila en stund. Jag har skrivit mer om hur den utvecklades i blogginlägget: Vad är progressiv muskelavslappning?

 

Alla mina progressiva Muskelavslappningsövningar

Progressiv muskelavslappning 2
Progressiv muskelasvlappning 2
Progressiv muskelavslappning för barn
Progressiv muskelavslappning för barn