Vad är progressiv muskelavslappning?

Spänn musklerna i en muskelgrupp och känn hur det känns när de är spända. Slappna av och notera hur det känns när de är avslappnade. Det är grundupplägget i en progressiv muskelavslappningsövning. Det är en övrning som är lätt att lära sig och går att anpassa efter sina egna behov och sin egna smak. Tekniken progressiv muskelavslappning arbetades fram på 1920-talet av Dr Edmund Jacobsson. I hans version arbetade man med samma muskel/muskelgrupp flera gånger. Man började med att spänna musklerna ganska mycket, och sedan slappna av. Man spände musklerna igen men inte lika hårt, och så minskade man spänningen successivt. Idag är progressiv muskelavslappning är en välkänd avslappningsteknik som används flitigt inom den inom den offentliga vården i Sverige. Forskning har visat att progressiv muskelavslappningsövningar ger positiva resultat vid bl.a. stress och ångest. Idag förkortas övningen snarare än att den används helt enligt Dr. Jacobssons mall. Det finns många olika rekommendationer angående hur den bör utföras och de flesta behandlare sätter sin egen prägel på den.  

Prova Sophie Grace Meditationers Progressiva muskelavslappningsövningar

Progressiv muskelavslappning 2
Klicka på bilden för att läsa mer och lyssna på Progressiv muskelavslappning 2
Progressiv muskelavslappning för barn
Klicka på bilden för att läsa mer om och lyssna på Progressiv muskelavslappning för barn

Annons

Bli vän med din stress (TED-föreläsning)

I detta TED-föredrag pratar hälsopsykologen Kelly McGonial om hur forskningsresultat visar att vår inställning till stress påverkar de hälsoeffekter stressen får i vår kropp. Om vi förutsätter att stressen kommer att få stora konsekvenster så kommer den också få större konsekvenser än om du kan bli vän med din stress och se på den med andra ögon. Det här handlar inte om att “bara man tänker positivt så blir allt bra” utan handar om mycket mer än så. 

Vidare stöder McGonials fakta också Barbara Fredricksons fynd att kontakt med andra människor är livsviktigt för vår hälsa, som jag skrev om i mitt förra inlägg – (Läs här).

Kelly McGonial

Är du nyfiken på att veta mer om Kelly McGonial kan du svänga förbi hennes hemsida på adressen: http://kellymcgonigal.com/

Google annons

Omdefiniera kärlek – kontakt med andra är viktigt för vår hälsa

Omslagsbild till boken Love 2.0
Klicka på omslagsbilden för att komma till bokens officiella hemsida.

För ett par år  sedan gick jag en distansskurs i positiv psykologi med en forskare från University of North Carolina at Chapel Hill i USA. Personen i fråga heter Barbara Fredrickson. Hon lärde mig massor om positivt täkande – och att negiativt tänkande är precis lika viktigt. Negativt tänkande är kölen och positivt tänkande seglet i vårt livsfartyg.  Positivt tänkande är dock inte det jag vill skriva om idag, utan kärlek. Fredrickson menar att kärlek är livsviktigt för oss men vill också att vi omdefinierar ordet kärlek. Hon menar att kärlek är små korta ögonblick av kontakt, och har i studier kunnnat visa på att dessa mikrostunder av kontakt har mycket stor effekt på vår hälsa. Bland annat påverkar kontakt med andra människor vagusnerven, vilket balnd annat minskar risken för hjärtinfarkt. Du kan hitta flera av hennes böcker som e-böcker och även på Adlibris. Kolla hennes  TED-föreläsning.

Fler av Barbara Fredrikssons projekt

Barbara är även aktiv inom the Greater Good Science Center på University of North Carolina. Centret ger ut ett nyhetsblad/en tidskrift där de på ett lättillgängligt sätt presenterar forskning som rör bland annat meditation. ilderna tar dig till centrets och tidskriftens hemsidor.

Barbaras Forskning på Meditation

Barbara har gjort studier tillsammans med forskare på UCLA. De testade att låta två grupper människor utföra olika typer av meditationstekniker 10 minuter om dagen i sex veckor. Ena gruppen gjorde mindfulnessövningar och andra gruppen gjorde mette-meditationer, en övning som även kallas kärleksfull välvilja. åde före och efter att studie påbörjades och avslutades tog forskarna blodprover på deltagarna. De kunde se att alla deltagare hadetjänat på att dela i övningen. Den grupp som dock överlägset gjorde flest hälsovinster var de som fanns med i gruppen där de fokuserade på känleksfull välvilja. Där kunde de bland annat se förändringar i DNA uttryck på så sätt att kroppens förmåga att motstå och bekämpa virus ökat synbart.

Jag fick lära mig tekniken för metta-meditation när jag läste distanskursen i positiv psykologi. Fördelen med den är att den är lätt och att den går att variera i oändlighet. Det finns inget rätt eller fel sätt att anpassa mantran på, så länge syftet är välönskningar. 

Jag har spelat in två metta-meditationer hittills. Du kan läsa mer om dem i webshoppen genom att klicka på omslagen nedan.

Meditationstekiker jag lärde mig under Barbaras nätkurs

Bildlänk till Metta-meditation för självkärlek
Klicka på omslaget för att läsa mer och lyssna på övningen gratis via YouTube
Bildlänk till Metta-meditation med mina favoritfraser
Klicka på omslaget för att läsa mer och lyssna på övningen gratis via YouTube